Blogger Backgrounds

Informasi untuk Wanita

Pelbagai panduan, petua, resipi dan info untuk dikongsi bersama-sama anda.

Sunday, October 30, 2011

RENDAHKAN EMOSI DENGAN MAKANAN

Kebiasaannya kita akan menjadi malas untuk makan apabila sedang marah atau dilanda masalah, tertekan atau rasa terlalu bahagia. Namun kerana emosi-emosi yang melanda seperti marah dan tertekan kadang-kadang kita harus makan atau tidak makan untuk menghilangkan atau mengurangi kesan negatif atau emosi-emosi kuat seperti itu.

Yang penting kita harus tahu jenis makanan yang boleh membantu meredakan emosi negatif dan yang mana menambah emosi seperti itu. Berikut tip untuk memilih makanan yang tepat:


JIKA ANDA MARAH

Hindari : Makanan bergula
Makanlah : Karbohidrat-karbohidrat kompleks, seperti roti tawar dan sereal, kentang, nasi beras merah dan pasta.


JIKA ANDA CEMAS
Hindari : Alkohol, kek, coklat, kopi, aiskrim.
Makanlah : Buah segar, sedikit buah kering, pasta (polos atau dengan sos tomato kadar rendah), roti tawar, kentang bakar, nasi.


JIKA ANDA PENAT

Hindari : Makanan berkarbohidrat tinggi seperti roti, kek, biskut.
Makanlah : Makanan berprotein tinggi seperti ikan tuna panggang, atau serpihan ikan tuna atau ayam dengan kuah rendah lemak.


JIKA ANDA TERTEKAN

Hindari : Roti, kek, aiskrim, kuih-kuih kering.
Makanlah : Makanan dari biji-bijian seperti sereal, pasta, nasi, kacang-kacangan.


JIKA ANDA BAHAGIA


Hindari : Makanan berlemak, coklat, alkohol.
Makanlah : Segala jenis makanan yang menyihatkan (tapi jangan berlebihan)

(Sumber: Majalah Mingguan Wanita)






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...